آنچه در پهلو و پایین میبینید
بازتابِ دو برگ از بروشورِ نمایشِ
"سربازها" در بهارِ سالِ 1358 در تالارِ رودکی است.
نمایشِ نخستینِ
آن در سالِ 54 و در آمفیتاتر
دانشکدهیِ هنرهایِ زیبایِ دانشگاهِ تهران بر سکویِ
نمایشرفت. درونمایهیِ
کارنامهیِ پهلویی به روزگارِ
جوانی نگارنده باز میگردد و از
آنجا که در پیوندِ باگروهِ
پویا است، دراینبرگ میآید.
پساز
رویدادهایِ57 بنا به خواستِ
شورایِ تازهبنیادِ ادارهیِتاتر
و بیشتر از سویِ جمشیدمشایخی که
در آنهنگام ادارهیِ تاتر و
شورایِ آنرا سرپرستی میکرد
بارِدیگر نمایشِ سربازها را با
نگاه و بستری تازه کارگردانی
کردم. با کلیگکردن برسربازهایِ54،
به
پروسهیِ درپیوند
دستخواهیدیافت.
دو نکته دراینبروشور آمدهاست که
برآنم تا برایِ پرهیز از برداشتِ
نادرست از آنها، بازنگریِ دیگری
بدان بیفزایم. در پارگرافِ یکی
مانده بهآخر، درهمین
شناسهیِپهلوآمدهاست،
نمایشنامهیِ "کاوه" نوشتهیِ
بهآذین که یکماهی گروه آنرا
بهکارگردانیِ نگارنده، آماده
میساخت تا برایِ
نخستین کارِ پس از انقلابِ
ادارهیِ تاتر بهنمایش درآورد،
آمدهاست که بنا به اهمیتِ
نمایشنامه، بهتعویق افتاد، در
اینجا باید بگویم که این،
ادعایِدقیقینیست، چراکه درواقع
بنا به دستورِ معاونِوزیرِ وقت
کار خوابید. لابد مانیز
بهملاحظهیِ شرایط، بهگونهای
خود سانسوری کردهایم.
دویم،یادآوریِ موضوعِ بهدوراز
سانسور دراجرایِ58 بهاین معنیاست
که در آن اجرا،کانونهایِسهگانهیِ: "ادارهیِبرنامههایِتاتر"،
"واحدنمایشِتلهویزیون"
و
"ادارهیِفوقِبرنامهِیِدانشگاهِتهران"، یکی پس از دیگری، رویِ
ملاحظاتِ محافظهکارانه از همکاری با ما سر باز زدند.سرانجام برآنشدم تابا ریاستِوقتِ دانشکده مهدی کوثر
درمیان
بگذارم و او با گشادهرویی
اجرایِ کار را در آمفیتاترِ
هنرها پذیرا گشت. هرچند بهما
یادآوری کرد که امکان کمکِ مالی
ندارد و ما خویش بهناچار هزینه
کار را پذیرفتیم و چند و چون شنیدنیِ آن در برگِ
نمایشِ سربازهایِ54 آمدهاست.
|