رسانه ها
Medea
تله ویزیون
Television
سینما
Cinema
تیاتر
Theare
شناسنامه
Aboqat Me
میزبان
Home
پشتِ اَبر
Behind The Cloud
نوشته ها
Writings
نشان ها
Awards
پُوسترها
Posters
داوری
Jury
  آموختن و آموزش
Learning & Teaching

تیاتر Theatre

 

آن زمان فرا خواهد رسید

The Time Will Come

 

Romain Rolland

 

رومن رولان

هرمزهدایت (کارگردان)

Hormoz Hedayat (Director)

تیاتر شهر  1359 - 1360

 

 

 

Acting by:

 

بازی:

 مهری مهرنیا Mehri Mehrnia، دیانا Diana،

تانیا جوهری Tania Johari، پوپک شکیبایی Poopak Shaki،

 میترا ابری Mitra Abri،   الیزا جوهری Elhza Johari،

علی رضا مجلل Alireza Mojalal،

 همایون ایرانپوی Homayoon Iranpooy،

 ناصرنجفی Naser Najafi، خسرو پیمان Khosro Peyman،

 مجید مظفری Majid Mozafari، اکبر یادگاری Akbar Yadegari،

جهانگیر الماسی Jahangir Almasi، سعید اویسی Saeid Oveysi،

غلامحسین بهرامی Gholamhoseyn Bahvami

میرصلاح حسینی Mirsalah Hoseyni، پیام پیمان Payam Peyman،

فرشید زارعی فرد Farshid ZareiFard، احمد نیک‌آذر Ahmad Nikazar،

بهمن روزبهانی Bahman Roozbehani، مهدی گیاهی Mahdi Giahi،

 فرامرز کیان Faramarz Kian، قدرت اله لطیفی Ghodratollah Latifi،

 شاپور شهیدی Shapoor Shahidi،حسن توانا Hasan Tavana

فریدون کوچکیان Fereydoon Koochekian، ،

بهروز جهانگیری Behrooz Jahangiri، حسن اسدی Hasan Asadi،

سعید بینارَوِش Saeid Binaravesh، محمد اسدی Mohamad Asadi،

محسن الماسی Mohsen Almasi  اکبر احمدی Akbar Ahmadi،

و . . .

 

آن زمان فرا خواهد رسید

The Time Will Come

 

Romain Rolland

  رومن رولان

Director:

 Hormoz Hedayat

 

کارگردان :

هرمزهدایت

Stage Designer:

Khosro Khorshidi

 

آراینده:

خسرو خورشیدی

Costume Designer:

Taji KhoshNevisan

 

جامه آرا:

تاجی خوشنویسان

Poster , Leaflet:

Ebrahim Haghighi

 

پوستر ، بروشور:

ابراهیم حقیقی

تاتر شهر  1359

 City Hall   1360  

 

 

 

 

راست به‌چپ: دیانا، بهمن روزبهانی، قدرت اله لطیفی،

جهانگیر الماسی، خسرو پیمان(نشسته)، اکبر یادگاری

Left to Right: Akbar Yadegari, Khosrow Peyman(seating)

  Jahangir Almasi, Ghodratolah Ltifi, Bahman Roozbehani,  

Diana,(seating)

 

 

راست به‌چپ: ناصرنجفی، همایون ایرانپوی، جهانگیر الماسی،

فرامرز کیان، اکبر یادگاری، دیانا(نشسته)

Left to Right: Diana,(seating), Akbar Yadegari, Faramarz Kian,

 Jahangir Almasi, Homayoon Iranpooy, Naser Najafi

 

     روزگارِ تیره و تار و بیش از آن، دورانِ بلاتکلیفی و پُرالتهابِ کانون‌های فرهنگی را می‌گدراندیم. هرچند ما همچنان سرمست از باده‌یِ دگرگونیِ مردمی و ازدیگرسو دُچارِ خام‌اندیشی و ناآزمودگی سیاسی خودمان بودیم، و از آن‌چه برما می‌گذشت بی‌خبر. به‌گمانِ خویش"برخرِمُراد، سواربودیم"! به‌سادگی می‌شود نشانه‌یِ تنگدستی‌مان را در آنروزگار با چه‌گونگیِ چاپ و جنسِ کاغذ بروشورِ نمایش که که بازتابَش به گونه‌یِ برگ‌هایِ جداگانه، پایین‌تر آمده‌است دریافت. تازه ما خوش شانس بودیم. چرا که در آغازِ کار با جدا شدن دوتن از بازیگرانِ توانمندِ آن‌روزگار، مهدی فتحی و ولی‌اله شیراندامی از گروه، می‌بایستی کسی را جایگزین می‌کردیم. جهانگیر الماسیِ که درآغاز راه بود و از شمارِ بازیگرانِ گروه، پادرمیانی کرد و علیرضا مجلل را برای جایگزینی یکی از آن دوتن پیشنهاد کرد و ما هم پذیرفتیم. مجلل آنزمان گویی جایگاهی هم در بخشِ فنی کارکنان تالار داشت که ما توانستیم از آن سود جوییم و از پشتیبانی فنی و مالی تالار در روند کار بهره مند گردیم. دیرتر فروش خوب نمایش نیز یاریمان کرد. آن هم در زمانی که همکاران ما در اداره تاتر با دستِ خالی کار می‌کردند. هرچند این شانس، بی پیامد هم نبود، که پایین تر بدان خواهم پرداخت. 

نگارش: آذرماه 92

ویرایشِ واپسین: اردیبهشت ماه 99

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

راست به‌چپ: جهانگیر الماسی، علی‌رضا مجلل، شاپور شهیدی

... غلامحسین بهرامی، ... فرامرز کیان

Left to Right: Faramarz Kian, Gholamhoseyn Bahvami

AliReza Mojalal, Jahangir Almasi

 تانیا جوهری

 علی‌رضا مجلل

Tania Johari

AliReza Mojalal

   

 

 

 

     داستانِ پیوستن گروه پویا برای تمرین و اجرایِ‌نمایش"آن‌زمان‌فراخواهدرسید"راپیش‌تر‌ ‌گفته‌ام.آن‌زمان"فخرالدین‌انوار"سرپرست  تاترِ شهربود. و مدیریت داخلی آن‌جا به‌عهده‌یِ "محمودموسوی" برادرِ "میرحسین‌موسوی" نخست‌وزیرِوقت قرارداشت. یادداشتِ‌پهلویی دست‌خطِ اوست. یادآوری پیرامونِ پوشِشِ همکارانِ گروهِ نمایش. اگرخطا نکنم همان روزها بود که تازه زمزمه‌هایِ پوششِ بانوان و انگار آقایان‌ هم به‌گوش می‌رسید. هنوز تکلیف، خیلی روشن نبود. به‌ویژه برایِ تالار‌هایِ‌ نمایشی. یک‌جاحجاب برایِ بازیگران اجباری بود. جایی دیگر برایِ تماشاگران. یک‌جا برایِ هیچکدام. و جایی دیگر برایِ هردو.

نگارش: اردیبهشت 99

 

 

     این‌نمایش، درشب‌های‌پایانی، همزمان بااجرا وباحضورِ تماشاگران،  با"واحدِسیارِتله‌ویزیون"توسط" مسعود فروتن"درچندشبِ‌‌پی‌درپی‌،ضبط شد. و درپِی، تدوین و آماده‌گردید تا پخش تله‌ویزیونی شود. زمانِ پخشِ آن نیز آگهی شد و همه را در انتظار گذارد و هرگز پخش نشد. به همین‌سادگی! یکی دوبارِ  دیگرنیز این (خُلفِ‌وعده)تکرارشد. هربارهمین بازی!

     علی‌رضا مجلل، تهیه‌کنندگیِ کاررا به‌عهده‌داشت و پیدا است ‌که ‌گزارش پهلویی را نیز او پی گرفته‌است.

 

 

راست به‌چپ(ایستاده): ...(TV)، حسن توانا،  ...(TV)، مجید مظفری

جلوی او: پیام پیمان، ... بهمن روزبهانی، ...اسدی، اکبر احمدی،

خسرو پیمان،  راست به‌چپ(نشسته): غلامحسین بهرامی، شاپور شهیدی

مسعود فروتن، سعید اویسی، هرمز هدایت

Left to Right (standing): Khosrow Peyman, Akbar Ahmadi, ...Asadi

   Bahman RoozBehani, ... Majid Mozafari, The Kid: Payam Peyman,

...(TV), Hasan Tavana, ...(TV) Left to Right (seating):Hormoz Hedayat,

Saeid Oveysi, Masoud Forootan, Shapoor Shahidi,   

Gholamhoseyn Bahvami

 

 

 

راست به‌چپ(ایستاده): همایون ایرانپوی، فرامرز کیان،

   فرشید زارعی‌فرد، هرمز هدایت، علی‌رضا مجلل، TV؟ بهمن روزبهانی   

اکبر یادگاری، نشسته: ...(TV)، احمد کاشانچی(TV)، قدرت‌اله لطیف‌پور

Left to Right (standing): Akbar yadegari, Bahman RoozBehani

...(TV), AliReza Mojalal, Hormoz Hedayat, Farshid ZareiFard

Faramarz Kian, Homayoon Iranpooy

 

 

 

 

     همانگونه که درپایین دیده می‌شود پوسترِ کار، بیست و چندسال پس از زمانِ نمایش در بولتن روزانه‌یِ جشنوارره‌یِ بیست و یکم به‌عنوانِ پوستر هایِ برگزیده چاپ می‌شود. اگرچه فقرِ آزار دهنده‌یِ چگونگیِ چاپ و کاغذ، آشکارا از دلِ بازتابِ آن در این‌جا بیرون می‌زند. این به‌روزگارِ ویرانی و کمبود باز می‌گردد، هرچند آن‌گونه‌که بالاتر داستانش را بازگفته‌ایم ما از امکاناتِ آن‌زمانِ تاترِشهر بایاریِ مدیریتِ تالار که به‌عهده‌یِ "فخرالدین انوار"بود و البته با پادرمیانیِ علی‌رضا مجلل که اوهم گویی سرپرستی بخش فنی تالار را دردست داشت، سودبردیم و خوش‌بختانه نمایش‌هم فروش خوبی‌ داشت و گروهِ نمایش نیز ازاین بابت بی‌بهره نماند.

نگارش: آذرماه 92

ویرایشِ واپسین: اردیبهشتِ 99

 

 

     پیش‌تر آورده‌ام که درزمانِ تنگناهای فراوان، ما دست به‌کارِ برپایی این نمایش شدیم. یکی از بدترین‌هایش، فقرِ پیش‌آمده در راستایِ کاغذ و چاپ و رسانه‌های کاغذی بود. پیامدش را آنگونه که گفتم در پایین بودن چگونگی آن، پیرامونِ پوستر و بروشور آورده‌ام. این تیره‌بختی دررسانه‌ها نیز دیده می‌شد. نه‌تنها در چگونگیِ چاپ و کاغذ و از این دست که در بخش هنری و فرهنگی نیز کمبود و فرسودگی پیدا بود. گویی همه چیز در بلواهای گروهی آنهم تنها از گونه‌ی سیاسی‌اش، رنگ می‌باخت. یا در پیامدِ کنارکشیدن‌ها و رهانیدن دیگرانی گُم می‌شد. ماهم که مانده بودیم با باورهایِ آرمان‌گرایانه‌یِ ناپخته و دلی، راه را نه‌سنجیده می‌رفتیم. ماهم چون خیلِ بزرگی ازدلشدگانِ مست ازباده‌یِ دگرگونه‌گی، خوش‌خیال پیش‌می‌تاختیم، بَری از نگاهی غورجویانه بدان‌چه می‌اندیشیدیم. بی‌پرهیز از اندکی دودلی به کردارِ پیش‌آهنگانِ آرمانیِ‌مان.

     نمایش" آن زمان فرا خواهد رسید"در آن‌روزگار روی‌دادِ کوچکی نبود. نمی‌دانم کجا بودند آنانی که در بستر بررسی و پرداختن به اینگونه رویدادها سری بین سرها داشتند؟! شاید هم کاری در این زمینه شده باشد که به دست ما نرسیده باشد. همانگونه که گفتم، ما نیز بدجوری گرفتار آن تب وتاب‌ها شده بودیم. اگر آن زمان در نمی‌یافتیم، اینک درمی‌یابیم که کژ و شاید بهتر آن‌که بگویم شتابزده و بی‌مهابا می‌رفتیم و دربازاندیشی، کوتاهی می‌کردیم. گفته‌اندکه"گذشته ها گذشته‌ است" هرچند این‌را هم گفته‌اند که"گذشته چراغ راه آینده است" انگار یکی از چندچرایی که مرا به آماده‌سازی این دیوانِ"مجازی"که شاید بهتر این باشدتا "پروازی"‌اش بخوانیم واداشت، همین رویکرد باشد.

نگارش آذرماه 92

ویرایشِ واپسین: اردیبهشتِ 99

 

 

 

نشان ها

پُوسترها

نوشته ها

داوری

آموزش

رسانه ها

سینما

تله ویزیون

تیاتر

شناسنا مه

میزبان

Awards

Posters

Writings

Jury

Teaching

Media

Cinema

Television

Theatre

About me

Home

 

Covered by the Cloud

پُشتِ اَبر

 

 

ناصر نجفی Naser Najafi