رسانه ها
Medea
تله ویزیون
Television
سینما
Cinema
تیاتر
Theare
شناسنامه
Aboqat Me
میزبان
Home
پشتِ اَبر
Behind The Cloud
نوشته ها
Writings
نشان ها
Awards
پُوسترها
Posters
داوری
Jury
  آموختن و آموزش
Learning & Teaching

Theatreتیاتر

کسب و کارخانم وارن

Mrs. Warren's Profession

George Bernard Shaw

 

جورج برنارد شاو

هرمزهدایت (کارگردان وآراینده)

Hormoz Hedayat (Director&Designer)

 

تالار 25 شهریور(سنگلج) 1356

Talar e 25shahrivar(sangelaj) 1977

 

 

 

 

 

 

 

درآغازبنابودتانمایشِ"کسب‌وکارِخانمِ‌وارن" درآمفی‌تاترِدانشکده‌یِ‌هنرهایِ‌زیبایِ‌ دانشگاهِ‌تهران‌وباپشتیبانی اداره‌یِ‌‌برنامه‌هایِ‌تاتر وباهنرمندیِ بازیگرانی‌که‌درگزارش‌هایِ‌نخستینِ این‌برگ‌آمده‌است‌به‌رویِ صحنه برود. هرچندبارویدادهایی‌که‌داستانش راجلوترخواهم‌گفت،دگرگونی‌هایی درترکیبِ‌بازیگران‌وجایگاهِ‌نمایش‌وهمچنین چه‌گونگیِ‌برخورداری‌ازبرتری‌هایِ‌زمینه‌یِ حرفه‌ای‌دربرابرِکارِدانشجویی‌پیش‌آمدکه درگزارش‌هایی‌واپسینِ‌رسانه‌ها آمده‌است‌وبازتاب‌آن‌هانیزبه‌همین‌ترتیب درپی‌ودرهمین‌برگ‌درج‌گردیده‌است. 

 

 

 

 

چرا......؟

     سال54 که سومین کار با دانشجویانِ مدرسه‌یِ‌عالیِ‌شمیران"دلاله"نوشته"تورنتون وایلدر"وبرگردانِ"منوچهرآتشی"را درتالارِ همانجا به‌نمایش گذارده بودیم، آذر فخر و گروهی دیگر از بازیگران نامدار در شب‌های گوناگون به دیدن کارمان که آوازه‌ای به‌هم زده‌بود آمدند. آن‌ها به‌پشت صحنه‌یِ ما می‌آمدند و با دیدنِ گروهِ جوان و پرشورِ دانشجو و دست آوردهایِ آنان، برشوقشان پس از دیدن نمایشی شاد و پُرشور افزون می‌گشت. آنگونه که به زبان آمدتد و گفتند چرا از این کارها در اداره تاتر و با همکاری ما برپا نمی کنی. آذر فخر پیرامون این اندیشه پایدارتر بودتاآنجا که این‌خواسته روی داد و او تا پایانِ کار استوار و شاداب در کنارمان ماند. کارگردانی در اداره‌ی تاترِ آن‌روزگار برایِ نیروهای جوان به رویا می‌مانست. نگارنده،"کسب وکارخانم وارن"نوشته‌یِ"جورج برناردشاو"برگردان"بزرگ‌علوی"رابرایِ این‌کاردست‌گرفتم. ازاداره‌یِ تاتر آذرفخر که پیشتازِ نخستین بود و اسماعیل محرابی که از دوستان جوان آنروزگار اداره‌یِ تاتر بود، مرضیه برومند که همشاگردی و دوستم بود، محسن نعمانفر که از آغاز بنیاد گروه پویا با ما بود و خسرو پیمان و دیگرانی که دیرتر به ما پیوستند، همگی گرد آمدیم.

     بنابود تا کار برسکویِ آمفی‌تاترِدانشکده‌ی‌ِ‌هنرهایِ‌زیبایِ‌دانشگاهِ‌تهران برپاشود. همزمان برآن بود تا یکی‌دوکارِ دیگر را از سویِ نامدارانِ نمایش آنروزگار برسکویِ تالارِ 25 شهریور(سنگلج امروزین)ببرندکه گویی کارهایشان  به‌سامان شناخته نشدند و به‌ناچار ازما خواستند تا کارمان را ببینند و چنانچه شورا بپسندد، جایگزین سازند. دیدند و پسندیدند، هرچند چندتن از بازیگران کارمند اداره نبودند و این‌را روا ندانستند. ازمن خواستند تا جابجایی انجام پذیرد و من این را شایسته نمیدانستم. اگر چه خودِ دوستان بویژه محسن نعمانفر می‌خواستند که با این دگرگونی کنار بیاییم چرا که آن را به سودِ کار می‌دیدند. و همین‌گونه هم بود. هرچند تلاش آذر فخر هم با جایگاهی که داشت پیش برنده بود. همه این‌ها دست به دست هم دادند که یک جوان بتواند در تالاری نامی کارگردانی کند. همین‌شد که تازمانی دراز ازنگارنده بانامِ گارگردانِ جوان یادکنند. به‌ویژه که گونه‌یِ کار دربرابر کارهایِ پیشین تالار، جوان تر و نوین می‌نمود.

     کار،گرچه ازسویِ‌تماشاگران و دست‌اندرکاران بابرخوردِ شورانگیز و شایسته‌ای روبروشد و بازتابِ گسترده‌ای هم دررسانه‌ها داشت که درپِی می‌بینید، از دیگرسو، گروهی دیگر که این پیروزی را برایِ نیرویی جوان و پُرشور تاب نمی‌آوردند و این دگرگونی را روا نمی‌دانستند، برآن زیرجُلَکی و ازراهِ رخنه در رسانه‌ها تاختند و تاآنجا پیش‌رفتندکه درگفت‌وگوهایِ مهندسی شده بانگارنده در نمایِ پسندیده‌یِ بیرونی و بدخواهی‌هایِ پنهانی، دام می‌گستردند و گفته‌هایِ نگارنده‌را دگردیسی کرده و ازآن تیترهایِ گُنده‌یِ ژورنالیستی آن‌چنانی درست می‌کردند وبرپیشانیِ بازتابِ گفت وگو در رسانه‌یِ گردن کلفت وپُرتیراژشان چاپ می‌کردند. و بدین‌گونه می‌خواستد تنش را به‌درونِ خانواده‌یِ نمایش بکشانند که گاهی هم به خواسته‌یِ پلیدشان نزدیک می‌شدند. دریکی ازاین نمونه‌ها می‌رفت آشوبی در پشتِ‌صحنه به‌پا شود که کردارِ بایسته‌یِ یارِ دیرینم شادروان محسن نعمانفر به‌دادمان رسید. نامبرده پیش ازرسیدنِ نگارنده به پشت‌صحنه آب‌را به‌این آتشِ گُرگرفته ازسویِ بدخواه باخویِ نکوی‌اَش آرام ساخته‌بود. روانش گرامی که پیوسته، ستونِ استواری برایِ گروهمان بود. گزارش این رخداد درپِی خواهدآمد.

                                                                                         ویرایش، شهریور 97 هرمزهدایت

 

 

111

 

راست به چپ: 

محمد اسکندری ، مرضیه برومند

Left to Right :

 Marzieh Boroumand  ,  Mohamad Eskandari

2

3

 

Mrs. Warren's profession

George Bernard Shaw

 

Designer & Director :

Hormos Hedayat

 

1356 (تالار 25 شهریور (سنگلج

Talar e 25shahrivar(Sangelaj)1977 

این عکس آماده سازیِ نمایش پیش‌از دگرگونی هایِ گزارش شده‌است

و باید کار عکاس همین نشریه باشد که چاپ‎ هم کرده‌است. نفر دوم از

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

گزارش دست راست درپیوندبا زمانی است که گزینه‌یِ

نخست بازیگران را نام‌برده‌است و درگزارش دست‌چپی

پس‌از جابجایی نیمی ازبازیگران رانشان می‌دهد. بالایِ

همین برگ چرایی این دگرگونی آمده‌است.

 

 

 

1

 

راست به چپ :

  اسماعیل محرابی، آذرفخر، محمد مطیع، اسماعیل داورفر

Left to Right :

 Esmaeil Davarfar,  Mohamad Motie,  Azar Fakhr,

 Esmaeil Mehrabi

 

راست به چپ :

اسماعیل داورفر، آذرفخر،  محمد اسکندری، محمد مطیع

Left to Right :

 Mohamad Motie,  Mohamad Eskandari 

Azar Fakhr, Esmaeil Davarfar

 

راست به چپ:

آذرفخر،  مرضیه برومند

Left to Right :

Marzieh Boroumand,  Azar Fakhr

3

 

 

جامه: لیلی تقیان

Costume: Lili Taghian

 

نور: محمد کرباسی

Lighting: Mohamad Karbasi

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

2

3

4

5

1

 

 

 

 پوستر، بروشور: 

 ابراهیم حقیقی

Poster, Leaflet by:

Ebrahim Haghighi

 

مشاورِ طراحیِ صحنه: مجیدمیرفخرایی

Stage design adviser:

 Majid Mirfakhraei

 

 دستیاران کارگردان: 

 محسن نعمان‌فر،

 آزاده پورمختار

 Director assistants:  

Mohsen Nomanfar

Azadeh Pourmokhtar

 

 

 

مدیر صحنه: اعظم باباطاهر

 Stage manager:

 Aazam Babataher

 

 

1

  راست به‌چپ: 

 محمد اسکندری، مرضیه برومند

Left to Right:

Marzieh Boroumand, 

 Mohamad Eskandari  

3

2

6

5

4

 

 

 

راست به چپ : 

 مرضیه برومند، آذرفخر

Left to Right :

 Azar Fakhr, Marzieh Boroumand

 

 

نشسته: مرضیه برومند

  ایستاده: اسماعیل محرابی    

Sitting: Marzieh Boroumand

 Standing: Esmaeil Mehrabi  

 

 

 

راست به چپ:

  اسماعیل داورفر، اسماعیل محرابی  

 

 

Left to Right:

Esmaeil Mehrabi,  Esmaeil Davarfar

 

 

راست به‌چپ:

  مرضیه برومند، آذرفخر

Left to Right :

Azar Fakhr, Marzieh Boroumand

 

 

راست به چپ:

 اسماعیل محرابی، آذرفخر

 

Left to Right:

 Azar Fakhr,

Esmaeil Mehrabi

 

 

 

 

 

 

 

 

3

2

1

 

 

 

4

 

2

3

4

راست به‌چپ :

  مرضیه برومند، آذرفخر

Left to Right :

Azar Fakhr , Marzieh Boroumand

 

1

 

 

3

 

2

1

 

 

راست به چپ:

 محمد اسکندری، مرضیه برومند

Left to Right:

Marzieh Boroumand. Mohamad Eskandari

 

 

 

راست به‌چپ نشسته رویِ زمین: مرضیه برومند، اسماعیل محرابی

 راست به چپ نشسته برصندلی: اسماعیل داورفر، آذرفخر، محمد مطیع

  راست به چپ، ایستاده: محمد اسکندری، آزاده پورمختار

 

Left to Right, seating on the floor: Esmaeil Mehrabi, Marzieh Boroumand

Left to Right, seating on the chare: Mohamad Motie, Azar Fakhr, Esmaeil Davarfar

Left to Right, standing: Azadeh Pourmokhtar, Mohamad Eskandari

 

 

 

 راست به‌چپ:

  مرضیه برومند، آذرفخر

Left to Right:  

Azar Fakhr, Marzieh Boroumand

 

 

نشان ها

پُوسترها

نوشته ها

داوری

آموزش

رسانه ها

سینما

تله ویزیون

تیاتر

شناسنا مه

میزبان

Awards

Posters

Writings

Jury

Teaching

Media

Cinema

Television

Theatre

About me

Home

 

Covered by the Cloud

پُشتِ اَبر